fredag den 10. februar 2012

A-klasse / B-menneske

Kan I huske hvordan der i Folkeskolen var en vedvarende kamp imellem A og B klassen om hvem der var "de bedste"? Og hvordan man mobbede hinanden med slag-rim som
"A si'r goddag, det vil læreren gerne ha' ... B går med ble, det vil læreren ikke se" ?

Jep, jeg gik i A-klassen - og var stolt af det ;)
Vi var VINDER holdet!
Number 1, baby!

Så forestil Jer min skuffelse da jeg fandt ud af, at jeg er B-menneske!
Det virker jo helt forkert pludselig at skulle melde mig under B-fanerne altså..
B kommer jo efter A, dvs man er "2. rang", ikke?

Det er der i hvert fald mange som synes. Der findes mange fordomme omkring B-mennesker. Lad mig ridse et par stykker op:

- B mennesker er dovne
- De skal bare ind i en god rytme
- De kommer for sent og sinker arbejdet
- De kan da bare gå tidligere i seng
... osv...

Så er det jo ikke så sært at man føler sig helt forkert, og bliver ked af, at man ikke bare kan springe op af sengen, løbe en tur, være den første på kontoret som laver kaffe til alle de andre samt allerede have det meste af dagens arbejde færdigt inden middag.
For A-mennesker fremstilles jo altid med positive ord. Aktive, friske, driftige osv.

Men det er vi B-mennesker skam også. Bare ikke på samme tid...
Møder man "til direktør-tid" kan det virkelig sætte gang i de gamle fordomme om dovenskab, men ofte er det et B-menneske som lukker og slukker kontoret langt ud på aftenen, hvorimod A-mennesket tog hjem 20 minutter før tid, fordi vedkommende bare var totalt udkørt sidst på eftermiddagen.

Begge dele er efter min mening helt OKAY :)

Jeg synes da absolut man skal stræbe efter at indrette samfundet så det udnytter folks BEDSTE POTIENTALE! Hvis det betyder at Hansen arbejder fra kl 7-15 og Jensen fra kl 10-18, fordi det er i de tidsrum deres bedste præstationer leveres, så fred være med det!

Personligt er jeg mest produktiv om formiddagen, eftermiddagen og aftenen (også gerne noget af natten med). Det er her jeg får mine bedste ideer! Det er her jeg er mest kreativ! Hvis jeg går tidligt i seng ligger jeg og vender og drejer mig fordi mit hoved er ved at sprænges med idéer eller ting jeg har lyst til liiige at stå op og gøre...

Jeg føler det er besnærende at arbejde et 8-16 job, for de første to timer er jeg træt og ukoncentreret og om eftermiddagen er jeg så godt igang at jeg ikke har lyst til at slukke computeren! Så afbrydes man og det kan være svært at finde samme gejst frem igen kl 8 næste morgen. Jeg duer bedre til projektarbejde, hvor jeg selv styrer min tid. Jeg kan fordybe mig i maaaange timer i træk, virkelig knokle, udnytte mit produktive og kreative flow - og slappe af når engang deadline er nået / projektet vel overstået.



Naturligvis har man lært at 'tvinge' sig til en 'normal' dagsrytme, og SKAL man, så KAN man jo også godt. Men det føles grimt - og vend den lige om en gang: Hvordan ville det mon føles for et A-menneske at tvinges ind i en B-menneske døgnrytme? At gå imod sin krops naturlige instinkter om hvornår den er klar eller træt? Det er udmattende, fordi din døgnrytme er genetisk betinget og derfor ikke bare en dum vane som kan ændres permanent med hærdet viljestyrke.

Faktisk er det A-mennesker som har en gen-fejl ;) Hvis du tror jeg lyver, så Google det.

Samfundet er indrettet efter ældgamle normer. Tilbage fra dengang hvor det var vigtigt at stå op ved Hanegal, malke køer og høste imens der stadig var lyst. Sådan lever vi jo ikke mere, så hvad er problemet egentlig... Kunne det faktisk ikke være rigtig fornuftigt og endda decideret rentabelt at ændre lidt på normen?

Forskning på netop dette område har faktisk mange  thumbs up  for denne idé.
Et samfund med mere flexibilitet i arbejdstider / åbningstider osv. har flere fordele:

- tilgodeser det enkelte individs balance
- mindre pres på trafikken i myldretiden
- øget produktivitet da alle yder sine toppræstationer
- bedre indlæring og færre sygedage
- højere livskvalitet
... osv...

Jeg er sikker på at en forandring på dette område ikke sker "over night" her i gamle DK, og det ville heller ikke passe sig på alle brancher. Men nu hvor jeg har opdaget er det ikke er MIG som er helt forkert - og at op til 25% af befolkningen faktisk har det på samme måde - så synes jeg egentlig at det evt. er værd at kæmpe for noget mere "ligestilling" på det område ;)

Måske melder jeg mig endda ind i b-samfundet.dk ;)

Dog tror jeg at som tidligere A-klasse elev vil jeg hellere kaldes ved betegnelsen "Alternativt Vågen" .. eller.. "Lysmæssigt udfordret" ... eller hvad med .. "Irregulær Søvndeltager".. måske "Uglelig" eller "Dag-passiv" / "Nat-aktiv" ..... ? Whatever!


Jeg vil dog ikke kaldes doven, bare fordi jeg er B-menneske...

Jeg er doven af helt andre årsager  ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar