søndag den 25. september 2011

Day 25: My idol



Dagens udfordring har titlen Mit Idol. Nu er det bare sådan at jeg for det første ikke bryder mig meget om ordet (da det for mig enten har en religiøs eller en popkulturel undertone) og at jeg faktisk ikke har eet idol.

Derimod er der mange som jeg beundrer. Det er både forskellige artister, folk i min vennekreds og især min familie. Derfor viser jeg dette billede af vores "anetavle", vores stamtræ. Det var i hvert fald det første som sprang mig i tankerne.

Hvorfor familien, spørger du måske?
For det første nærer jeg stor taknemmelighed og beundring overfor mine forældre.
Min mor er en stærk og kærlig kvinde med højt humør, som altid ser tingene i det mest positive lys. Derudover er hun en fabelagtig husmor og har et stort hjerte for folk og fæ.
Min far er en al-vidende mand (hvis man spør mig), som evner både de store tanker og de håndværksmæssige detaljer. Musikalsk virtuos, fristes man også til at sige, da han også respekteres højt herfor.

"Far ved alt!" og "Mor har altid ret!" er døtrenes mottoer ;)

Begge er opvokset med stærke, sunde værdier og det musikalske samt specielt det kunstneriske kan spores længere tilbage i anerne...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

På min mors side findes noget ret interessant. Jeg er fra Aalborg, og et af Aalborgs store kendetegn er "Cimbrer tyren" som står midt på Vesterbro. Den er doneret af Spritfabrikken og lavet af billedkunstneren Anders Bundgaard...



... som bl.a. også har lavet udsmykninger til Københavns Rådhus, selveste Christiansborg og det nok mest berømte værk - hovedstadens "Gefion"springvand:



Min mors pigenavn var Bundgaard. Min mormors efternavn var Bundgaard.
Tegner der sig et billede nu? ;) Han var altså min mormors onkel. Min mormor berettede at hun kunne huske ham fra barndommen, når familien samledes i Gravlev. Han døde da hun var omkring 23. Hun pegede dog hans gravsted ud, og her er et billede af manden selv, samt hans sidste hvilested:



Så nogle gange når jeg passerer Tyren på Vesterbro - og det gør jeg ofte - føler jeg mig en smule stolt... på min slægts vegne :)
I Thingbæk kalkminer er der desuden ved at blive etableret et "Bundgaards Museum" hvis man er interesseret i at vide mere om Anders Bundgaard.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

På min fars side findes der en kunstnerisk åre i form af at min Fars Far både var en dygtig håndværker (karet-mager) samt kunst-maler. Min Farmors Far, altså min Oldefar (er du med?) hed Emil Poulsen - og han er en anderkendt kunstner i store dele af Jylland. For nylig tog vi en tur til Randers Håndværksmuseum for at se en udstilling om den del af familien. Her ses min Farfar, min Far og min Farmor:


Herunder ses lidt fra vores besøg til Randers. Et opslag om familien Poulsen (med min tip-oldefars billede) samt bygningen hvor deres firma lå dengang - og min søster og jeg foran huset nutildags.


Jeg har desuden - af min Onkel (som har mellemnavnet Emil hehe) - fået et maleri af Emil Poulsen som 'arv'. Det er et smukt maleri fra 1955 af stok-roser, som jeg elsker. Da jeg var barn, gav min farfar mig lov at vælge et af hans malerier, og jeg valgte et skønt motiv 'sol over paradissøerne'. Her ses begge:

Blomsterne hænger ved mit skrivebord, så jeg har lidt 'natur' imens jeg arbejder, og Paradissøerne hænger over sengen. Så hver aften nyder jeg solen - som set igennem min Bedstefars øjne engang for længe siden :)

Det var lidt om mine forgængere. Mine idoler, for at gøre cirklen komplet.
Det er slet ikke så sært at jeg har de interesser, som jeg nu engang har. Slægts-forskning er spændende - jeg tror det gavner alle at vide noget om blodets fortid. Dette er hvad jeg ved om blodet i mine årer og generne som er mig videregivet.

En tanke sender jeg hermed ud i universet til hele min slægt - med tak :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar